Verbrand in de zon, wat nu? (update)

door Julianne Bruining
15 Juli 2020

Een dag heerlijk in de zon gelegen, maar het zonnebaden ging toch iets te hard... Verbrand! Wat nu? Met deze handige tips kun jij je huid goed verzorgen na een dag zonnen.

Verbrand in de zon, wat nu?

De UV-straling en warmte van de zon hebben effect op de huidbarrière. De huidbarrière raakt beschadigd, wat betekent dat het beschermjasje van de huid niet meer optimaal is. Een gevolg is dat vocht, dat in de huid hoort te zitten, verdampt en dit zorgt voor een droog, trekkerig gevoel. Ook zonder verbranding kun je dit effect van een dagje zonnen al ervaren. Het is daarom belangrijk om na een zonnebrand de huidbarrière te helpen herstellen, alleen op die manier is de huid weer snel de oude.

 



1) Lauwwarm douchen

Ga direct uit de zon of kleed je aan met UV-beschermende kleding, wanneer je merkt dat de huid verbrandt. Ben je eenmaal thuis, spoel dan eerst de huid af met lauwwarm water, om de huid te koelen en schoon te maken van zweet en zand. Ijskoud douchen wordt vaak ook afgeraden, omdat de huid dan weer hard moet werken op om lichaamstemperatuur te komen en vaak begin je na het douchen weer te zweten, omdat de ruimte waar je je in begeeft een warmer klimaat heeft. 

 

2) Vermijd zeep

Vermijd tijdens het douchen een waszeep of ander schuimend product: deze strippen de huid namelijk van haar vetlaag, waardoor de huid nog verder uitdroogt. Wil je wel een product gebruiken? Gebruik dan een douche-olie. De olie emulgeert wanneer in contact met water, waardoor het van een olie verandert in een melk-achtige emulsie. Deze reinigt de huid zonder haar uit te drogen. Het laat een voedend laagje achter. Dep de huid na het douchen zachtjes droog of laat de huid even opdrogen aan de lucht. 



3) Aftersun of bodylotion?

Na het douchen is het tijd om de huid in te smeren. Dit verhelpt dat trekkerige gevoel en kan bovendien ook de huid sneller herstellen van verbranding. Maar zit er nou verschil tussen aftersun en bodylotion, of is aftersun nou gewoon een commerciële kreet?

Er zit daadwerkelijk verschil tussen een aftersun en een bodylotion! 

Een gewone bodylotion bevat veel vetstof (denk aan sheaboter, cacaoboter) en plantaardige oliën (denk aan amandelolie, kokosolie) en dat is niet fijn voor de warme verbrande huid. Hoe zwaarder de oliën en vetten, hoe meer het op de huid blijft liggen als een laagje. Het gevolg is dat de verbrande huid haar warmte niet kwijt kan. Hierdoor blijft de huid branden en herstelt hij langzamer. Daarnaast bevat een gewone bodylotion weinig huidherstellende en huidkalmerende ingrediënten.

Daarom bestaat de aftersun: een dunne fluïde met voedende werkstoffen en weinig vetstof (boters en oliën). De huid is na verbranding warm, zelfs na het douchen. We willen de huid voeden met kalmerende ingrediënten zoals azuleen, aloë vera of kamille. Huidherstellende ingrediënten, zoals vitamine E & C, glycerine, niacinamide zorgen ervoor dat de verbranding sneller weg trekt. Het product koelt de huid direct, maar geeft de huid ook de mogelijkheid om te blijven afkoelen op lange termijn. Het is dus geen 'onzin-product’.

Smeer daarom de huid met een dun laagje aftersun lekker in en herhaal dit twee keer per dag en extra wanneer je de behoefte voelt.

Probeer een product met menthol of mint te vermijden, dit lijkt in eerste instantie te verkoelen, maar heeft een zeer huidirriterende eigenschap!

 

4) Draag luchtige kleding

Laat je huid voldoende luchten, zodat het haar warmte kwijt kan. Nadat de aftersun is ingetrokken, doe je er goed aan om luchtige, katoenen kleding te dragen. Vermijd strakke kleding met gladde, elastische of dikke stoffen. Deze zullen de warmte in de huid vasthouden.

 

5) Oma weet raad

Ik noem het maar even de ‘oma-weet-raad-tips’, want die weet ons altijd te vertellen welke producten uit het keukenkastje geschikt zijn als oplossing. Uit onderzoek blijkt dat havermout een wondermiddel kan zijn tegen eczeem, wondjes, irritatie of andere huidaandoeningen. Havermout bevat namelijk een heleboel stoffen die een huidherstellend effect hebben. De koolhydraten en eiwitten zorgen voor een beschermlaag op de huid, waardoor de pH-waarde in balans blijft en vochtverlies wordt tegen gegaan. Daarnaast zorgen de vezels in havermout ervoor dat de huid vocht tot zich trekt. Overige stofjes zoals saponinen, flavanoïden en avenathramide hebben een reinigende, herstellende en ontstekingsremmende werking. Dit hebben we nodig voor een verbrande huid!

Je kunt een bad maken met havermout. Vul één of twee sokken met havermoutvlokken en knup deze om de badkraan. Laat het bad vol met lauwwarm water stromen en duik vervolgens in je havermoutbad! De huidherstellende stoffen zullen vrijkomen in het water en de pijn en warmte wat verzachten.

 

Daarnaast kun je een masker maken van yoghurt en honing. Yoghurt heeft een direct verkoelende en kalmerende werking op de huid. Honing staat erom bekend dat het een helende werking heeft. Door deze twee producten te mengen, wordt de textuur lekker lobbig, zodat je hem ook kunt aanbrengen op lastige plekken, zoals de schouders of rug, zonder dat het masker er vanaf glijdt.

 

6) Goede verzorging op lange termijn

Kies ook voor een milde verzorging van de huid op lange termijn. De huid heeft een aantal dagen nodig om te herstellen en heeft daarom een paar dagen lang wat extra liefde nodig. Je kunt een aftersun zeker een aantal dagen blijven smeren. Heb je je gezicht verbrandt? Dan is het aanpassen van je huidverzorgingsroutine wellicht wel even handig. 

1) Reinig je huid met een oliereiniger, zoals de Oolaboo Calming Cleansing Face Oil. Hij voorkomt vochtontrekking uit de huid en voedt de huid tijdens het reinigen. 
2) Zet een ampullen-kuur in die de huid helpt herstellen. Ampullen zijn mini-flesjes met een hoge concentratie werkstoffen. Een kuur kun je doen door bijvoorbeeld 5 a 7 dagen elke dag een ampul op je gezicht aan te brengen na de reiniging, bij voorkeur 's avonds. De Marlyse Blue - Ampul Hyaluron Treatment bevat een boost aan hyaluronzuur en allantoïne, wat het vochtgehalte herstelt en kalmeert. 
3) Breng een aantal avonden een huidherstellend masker aan, zoals de Malu Wilz - After Sun Repair Mask. Dit versnelt ook het huidherstellende proces.
4) Bescherm vervolgens je gezicht, nek en decolleté standaard met een dagcrème met SPF. Dit voorkomt een volgende verbranding en SPF is bovendien het beste anti-aging middel dat er bestaat! ;) Een fijne dagcrème met SPF is de Medik8 - Advanced Day Total Protect SPF30.

 

Heb je erg veel last van de zonnebrand, ga dan even langs de huisarts. Deze tips zijn ook zeker goed toepasbaar na een dag zonnen, zonder zonnebrand. Een goede huidverzorging na een dag zonnen zorgt voor een zachte gehydrateerd huid, die egaler bruin wordt. Bescherm je daarnaast goed tegen de zon met de juiste zonneproducten. In deze blog kun je lezen hoe je zorgeloos kunt zonnen. 

 

Onze favorieten

Naïf cooling aftersun Thalgo Ocea Sun Malu Wilz After Sun Repair Mask Payot Refreshing Gelee

Naïf - Cooling Aftersun

SHOP NU

Thalgo - Ocea Sun supplementen

SHOP NU

Malu Wilz - After Sun Repair Mask

SHOP NU
Payot - Refreshing Gelée Coco

SHOP NU

 

Of ga naar onze Top 10 Aftersun: Klik hier

Julianne Bruining
Julianne is gediplomeerd schoonheidsspecialiste en breid haar kennis steeds verder uit door middel van verschillende trainingen en opleidingen. Ze is een echte vakidioot die graag ingredientenlijsten uitpluist en aan de hand daarvan het beste advies voor jouw huid geeft.
Zorgeloos zonnen doe je zo! (update)
Lees meer...
8 Jul 2020