Eet je mooi: voedingstips voor een mooie huid - Care for Skin
Gratis verzending vanaf € 39
Klantenbeoordeling 9,4
Cadeau vanaf € 75

Eet je mooi: voedingstips voor een mooie huid

  • Geplaatst op
  • Door Julianne Bruining
  • 0
Eet je mooi: voedingstips voor een mooie huid

Een gezond eet- en leefpatroon kan bijdragen aan een mooie huid. In deze blog bespreken we een aantal voedingsmiddelen die in het bijzonder een positief effect kunnen hebben op de huid, in combinatie met een gezond eetpatroon.

Eet je mooi: voedingstips voor een mooie huid


Vers bereid en natuurlijk eten is de eerst grote stap tot een mooie huid. Uiteraard ontkom je er niet aan om af en toe toch eens te snoepen van een taartje of een afhaalmaaltijd. Maar probeer in grote lijnen zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten en geraffineerde suikers te laten staan. Suikers zitten ook in kant-en-klare pastasauzen, ketchup, zuivel met smaakjes en genoeg andere producten die claimen ‘gezond’ te zijn.  

 

Superfoods?

 

Heb je superfoods nodig voor een mooie huid? In principe is het antwoord nee. Het belangrijkste is om, zoals hierboven al geschreven stond, eerst gezond te gaan eten. Verse producten die zo min mogelijk behandeld zijn. Dit betekent dat je winkelwagen voor 70% vol hoort te liggen met producten van de groente- en fruitafdeling. Superfoods kunnen een mooie aanvulling zijn op je eetpatroon, wanneer je alle ongezonde dingen al uit je dieet geëvacueerd hebt. Zij kunnen dan extra bijdragen aan een mooie huid.


Gelukkig zijn er een heleboel producten die binnen handbereik liggen en die kunnen bijdragen aan een mooie huid.  

 

Antioxidanten


Antioxidanten zijn in staat om deze vrije radicalen te vangen en te voorkomen dat ze schade veroorzaken in ons lijf. Antioxidanten zijn vitamine C, E, A, bètacaroteen. Voedingsmiddel die rijk aan antioxidanten zijn:

- groene groentes (spinazie, boerenkool & broccoli)
- bosbessen (blauwe bessen, frambozen, bramen, aardbeien)
- rode paprika
- rode kool
- mango
- zoete aardappel
- wortelen
- 70% of meer pure chocolade of cacaopoeder (in beperkte hoeveelheid)

Photo by amoon ra on Unsplash


Door je dieet te vullen met deze verse producten en niet teveel chocola, krijg je ook nog eens een boost met mineralen binnen. Allemaal goed voor de huid!

 

Omega-3

Omega 3-vetzuren remmen de ontstekingen en verlichten de effecten van ontstekingen, zoals roodheid en irritaties. Ook voorziet het de huid van voeding, waardoor ze minder trekkerig, droog of jeukerig aanvoelt. Bronnen van omega 3-vetzuren zijn:

- vette vis (zalm, makreel, haring, heilbot en paling)
- avocado
- chiazaad
- lijnzaad
- walnoten
- donkergroene bladgroenten

 

Kruiden en specerijen

Sommige kruiden en specerijen staan erom bekend dat ze diverse gezondheidsvoordelen hebben. De volgende kruiden en specerijen werken ontstekingsremmend, anti-septisch en bovendien antioxidant. Ook stimuleren ze de doorbloeding, waardoor zuurstof, mineralen en vitaminen beter naar het huidoppervlak komen. De volgende kruiden en specerijen zijn goed om te verwerken in je eetpatroon:

- Kaneel
- Knoflook
- Gember
- Kurkuma 

 

De makkelijkste manier om deze gezonde voedingsmiddelen te verwerken in je voedingspatroon is door middel van een smoothie! Een smoothie maken kost overigens vaak wel wat tijd en is vooral lastig te maken met een drukke agenda. Meal prep kan daarbij helpen. Zorg dat je de ingrediënten in verschillende zakjes verdeelt en plaatst in de vriezer, koelkast en voorraadkast. Zo kun je 's ochtends de zakjes in één keer legen boven de blender en je tanden poetsen terwijl de blender zijn werk doet. 

 

De perfecte smoothie voor een mooie huid


- halve bevroren rijpe banaan
- 8 blokjes bevroren mango
- handvol spinazie
- eetlepel chiazaad
- eetlepel gebroken lijnzaad
- theelepel amandelpasta (of biologische pindakaas)
- theelepel kaneel
- klein blokje verse gember met schil
- Scheutje vanille extract
- 500ml ongezoete amandelmelk
- (optioneel) schepje vegan whey proteïn vanille

 

Tips voor het maken van een goede smoothie

1. Beperk de hoeveelheid suikerrijk fruit tot 1 portie (of dus 2x een halve portie, zoals een halve banaan en een halve portie mango = 1 portie). Koolhydraatarm fruit, zoals bosbessen (aardbeien, blauwe bessen, bramen, frambozen) en cantaloupe meloen, kun je overigens wel royaal toevoegen.

2. Voeg altijd een handvol groente toe. Dit kan zijn spinazie, boerenkool, bloemkool, komkommer, wortels of courgette. Sommige groentes, zoals bloemkool, kun je het beste eerst stomen, invriezen en dan pas gebruiken.

3. Voeg altijd een portie zaden of noten toe, zoals chiazaad, lijnzaad, walnoten, hazelnoten of hennepzaad. Dit is een goede bron van gezonde vetten en omega-3 vetzuren. Het zorgt ook voor een boost aan vezels en een verzadigd gevoel.

4. Probeer volle koemelk te vermijden en kies bij voorkeur een plantaardige, ongezoete melk. Lust je dat niet, kies dan voor een combinatie van halfvolle melk en water.

5. Zorg ervoor dat sommige ingrediënten voor in je smoothie al bevroren zijn of voeg ijsblokjes toe. Dit geeft een vollere textuur aan de smoothie, vergelijkbaar met een milkshake (maar dan gezond!).





Misschien vind je deze blog ook wel interessant: Slaap je huid mooi

 

 



 

 

 

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden