Het verband tussen voeding en jouw huid!

door Anja van Dijken
17 Juni 2024

Voeding speelt een cruciale rol in onze algehele gezondheid, dat geldt dus ook voor de conditie van onze huid. Wat we eten kan direct invloed hebben op de uitstraling en gezondheid van onze huid. Huidverbetering van binnenuit! Klinkt als muziek in mijn oren. Hoe huidklachten zoals acne, psoriasis en eczeem een relatie hebben met voeding, maar ook hoe "eet je je huid gezond en mooi?" Ik leg het je graag uit.

 

Huidverbetering van binnenuit

Het verbeteren van de huid van binnenuit begint al in jouw winkelkar! Welke producten kies jij tijdens de wekelijkse boodschappen en sterker nog: welke producten heb jij standaard in huis, in je koelkast. Voeding is de energie, de brandstof voor jouw lichaamscellen.

Jouw eetpatroon bepaalt jouw interne en externe conditie. Vitamines, mineralen en antioxidanten zijn voedingsstoffen die helpen de huid te beschermen tegen schade door vrije radicalen, ze stimuleren de productie van collageen en elastine en bevorderen de celvernieuwing.

 

Vitamine C: Krachtige antioxidant die helpt bij de aanmaak van collageen, wat essentieel is voor een stevige en elastische huid. Citrusvruchten, aardbeien, paprika's en broccoli zijn uitstekende bronnen van vitamine C.

♣ Omega-3-vetzuren: Gezonde vetten zijn te vinden in vette vis zoals zalm en makreel, lijnzaad en walnoten. Deze helpen ontstekingen te verminderen en houden de huid gehydrateerd.

♣ Zink: Speelt een rol bij het genezingsproces van de huid en heeft een positieve werking op het herstel van ontstekingen en acne. Vis, schelpdieren, vlees, kalkoen, peulvruchten, noten, zaden en pitten zijn een bron van zink.

♣ Pre- en probiotica: Prebiotica zijn fermerteerbare vezels die een positieve werking hebben op de darmflora. Probiotica zijn de (goede) darmbacteriën, die gevoed wordt door prebiotica. Prebiotica vind je o.a. in peulvruchten, groentes, fruit en graanproducten. Probiotica, de levende bacteriën vind je terug in yoghurt, kefir, zuurkool, tempé en augurken.



Huidklachten en voeding

Er is steeds meer bewijs dat voeding een grote rol kan spelen bij het ontstaan en de verergering van huidklachten zoals acne, eczeem en psoriasis. Hoewel genetische factoren en omgevingsfactoren altijd een rol meespelen, zal het aanpassen van je dieet helpen meer controle te krijgen over deze huidaandoeningen.

Acne en voeding

Acne is een veelvoorkomende huidaandoening die vaak wordt geassocieerd met hormonale veranderingen, maar voeding is daarnaast wel degelijk een trigger voor acne. Onderzoeken hebben aangetoond dat voedingsmiddelen met een hoge glycemische index (GI), zoals suikerhoudende snacks, wit brood en frisdrank, bijdragen aan acne. Deze voedingsmiddelen verhogen de bloedsuikerspiegel snel, wat kan leiden tot een verhoogde productie van talg en ontstekingen.

Vermijd snelle koolhydraten, zoals suikers, wit brood, koekjes, chips en snacks.

Vermijd dierlijke producten, met name varkensvlees en zuivel. De aanwezige hormonen en insuline achtige groeifactoren in zuivel stimuleren de talgproductie.

Chocolade is geen probleem, mits het cacoa gehalte hoog is (70% of meer),  de suikers zijn het probleem. Des te lager het cacao gehalte, des te meer suikers.

Vette vis en noten zijn een goede bron van omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren zijn ontstekingsremmend.

Vermijd zoveel mogelijk verzadigde vetten, het zijn triggers voor ontstekingen.

Vermijd alcohol en frisdrank, beide zitten bomvol suikers, opnieuw triggers voor acne. Alcohol droogt de huid uit, waardoor deze meer talg gaat produceren.

Lees de blog: Hoe behandel je acne?

Obagi Medical CLENZIderm M.D. Pore Therapy Doctor Eckstein Azulen Paste

Obagi Medical CLENZIderm M.D. Pore Therapy

Doctor Eckstein Azulen Paste



Eczeem en voeding

Voeding en eczeem zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. 

Drink voldoende water: 35ml water per kilogram lichaamsgewicht. Wissel dit af met biologische kruiden of biologische groene thee. Vermijd koffie, alcohol en frisdrank.

Vermijd bewerkte voeding, kies voor verse groentes en fruit, zo'n 500 gram per dag. Vermijd banaan, citrusvruchten, kersen, abrikoos en ananas. Deze verergeren de eczeem.

Neem voldoende omega-3-vetzuren: vette vis en ongebrande, ongezouten noten. Ook hennepzaad, chiazaad, lijnzaad, pompoen-, zonnebloem- en pijnboompitten. Bak daarnaast zoveel mogelijk in roomboter en olijfolie voor gezonde vetten.

Kies voor zwavelhoudende aminozuren: kies zoveel mogelijk voor plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten hebben snel de neiging om de eczeem te verergeren. Plantaardige varianten zijn: rijst-, haver-, quinoa- en amandelmelk, noten en peulvruchten zijn goede bronnen van eiwitten.

Vitamines zijn essentieel: Vitamine A, B, D en zink zijn zeer essentieel bij eczeem. Denk aan vette vis, noten, zaden, peulvruchten, eieren, kiemgroentes.

Lees de blog: Eczeem, wat is het en hoe kom je er vanaf?

Oolaboo Morning Dew Prebiotic Face  Cream Oolaboo Morning Dew Prebiotic Serum

Oolaboo Morning Dew Prebiotic Face Cream

Oolaboo Morning Dew Prebiotic Serum



Psoriasis en voeding

Psoriasis is een chronische auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door rode, schilferige plekken op de huid. Hoewel er geen dieet is dat psoriasis kan genezen, kunnen bepaalde voedingsmiddelen helpen de symptomen te verlichten.

Vitamine D: een laag vitamine D in het bloed verergert de psoriasis. Vette vis, vlees, eieren, halvarine en margarine bevatten vitamine D.

Vermijd rood vlees, varkensvlees, zuivelproducten en eieren: deze bevatten meervoudig onverzadige vetzuren (arachidonzuur), wat psoriasis bevordert.

Vermijd gluten: gluten is een trigger voor psoriasis. Tarwe, gerst, rogge, mout, bewerkte specerijen en voeding, bier, zijn enkele voorbeelden die veel gluten bevatten.

Vermijd bewerkt voedsel: bewerkt vlees, voorverpakte producten, ingeblikt groente en fruit, bewerkte voeding met hoog suiker-, vet- en zoutgehalte.

Koffie, zwarte thee, frisdrank en alcohol is beter zoveel mogelijk te vermijden.

Lees de blog: Huidverzorging bij psoriasis

 

Biomaris Skin Lotion (zonder parfum) Biomaris Bath Sea Salt

Biomaris Skin Lotion (zonder parfum)

Biomaris Bath Sea Salt

 

 

Welke voeding geeft een mooie huid

Kies altijd voor ontstekingsremmende voedingsmiddelen, goed voor elke huid, elk huidtype. Je helpt zo ontstekingen te vermijden, te verminderen en uit te bannen. Mijd daarom rood vlees, bewerkte voeding, alcohol, frisdrank en koffie zoveel mogelijk, maar kies voor de deze gezonde producten:

 

Bessen: Blauwe bessen, aardbeien en frambozen zitten boordevol antioxidanten die helpen bij het bestrijden van vrije radicalen en het verminderen van ontstekingen.

Avocado: Rijk aan gezonde vetten en vitamine E, helpt avocado de huid gehydrateerd en soepel te houden.

Groene bladgroenten: Spinazie, boerenkool en andere groene bladgroenten zijn rijk aan vitamines A, C en E, evenals antioxidanten die de huid beschermen en revitaliseren.

Noten en zaden: Amandelen, walnoten en chiazaad zijn uitstekende bronnen van omega-3-vetzuren en vitamine E, die bijdragen aan een gezonde huidbarrière en hydratatie.

Vette vis: zoals zalm, makreel, haring, sardines.

 

Jouw koelkast op de schop

Geef jouw koelkast een flinke opschoonbeurt door de foute producten eruit te halen en deze wekelijks aan te vullen met goede voedzame en eerlijke voeding.

 

TIP

Gebruik zoveel mogelijk de biologische, onbehandelde varianten voor jouw voeding. Er is tegenwoordig genoeg te verkrijgen tegen een redelijke prijs, je daar even je weg in vinden.
Bio diepvries groentes en fruit zijn altijd voor handen voor een goede prijs.

 

Geeft het een kans en gooi jouw dagelijks eetpatroon flink op de schop, je zult versteld staan: een fit lichaam en een stralende huid als resultaat. Combineer dit uiteraard met de beste skincare routine.
Vermijd schadelijke gewoontes zoals roken en alcohol en haal zo het beste in jezelf naar boven.

Anja van Dijken
Anja van Dijken
Anja is een expert op het gebied van professionele huidverzorging en huidverbetering. Met haar ruim 30 jaar ervaring als schoonheidsspecialiste, heeft ze een diepgaande kennis en expertise opgebouwd in het verzorgen en verbeteren van de huid. De passie voor huidverzorging startte in 1990, toen Anja van Dijken haar schoonheidssalon Jamilla opende in Musselkanaal. Ze is gepassioneerd over het bereiken van optimale huidgezondheid, zowel van binnenuit als vanaf de buitenkant, zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het bieden van oplossingen voor een huidprobleem, het streven naar het allerbeste huidresultaat, waardoor jij als klant je zelfverzekerder zal gaan voelen, daar ligt haar passie. Als deskundige in haar vakgebied streeft Anja ernaar om haar kennis en expertise te delen met anderen in de vorm van blogs en columns. Tegelijk is ze altijd bereid om je een persoonlijk huidadvies te geven.