Overgang

Overgang

[SPLIT]

Overgang

Wat is de overgang?

Tijdens de overgang maakt je lichaam grote hormonale veranderingen door. Dit uit zich onder andere in een drastische teruggang van het geslachtshormoon oestrogeen. Je lichaam moet wennen aan de veranderingen en dat gaat niet altijd van een leien dakje: opvliegers, slapeloosheid, humeurigheid, gewichtstoename en andere klachten kunnen het gevolg zijn. Ook de kwaliteit van je huid kan snel achteruit gaan in deze periode. Tegenwoordig zijn er gelukkig een heleboel producten op de markt waarmee je je huid en lichaam gedurende de menopauze extra kunt verwennen, voeden en ondersteunen.

Het effect van de overgang op je huid

Oestrogeen wordt in verband gebracht met onder andere gezonde botten, maar ook met de vethuishouding van onze huid. Dit hangt samen met de balans van calcium en andere mineralen, maar ook het collageengehalte speelt een belangrijke rol. Collageen houdt niet alleen de botten, maar ook andere weefsels zoals de huid stevig en elastisch.

De huid is tijdens de overgang minder in staat om vocht vast te houden. Vrouwen krijgen hierdoor veel sneller last van een droge huid, die gevoeliger is voor schraalheid, ruwheid, schilferigheid en andere kwalen. Het gevolg van deze veranderingen is dat ouderdomskenmerken zoals een slappe huid rond de ogen, mond en hals, rimpeltjes, couperose, roodheid, ouderdomsvlekken en dergelijke flink kunnen toe nemen. Ook de nagels kunnen droog en bros worden.

Hoe behandel je de huid tijdens de overgang?

De huid is tijdens de overgang vaak droog en rimpels komen versnelt. Daarom zijn er een aantal belangrijke ingrediënten die je het best kunt gebruiken in de verzorgingsroutine.

Hyaluronzuur staat bekent om zijn hydraterende anti-aging eigenschappen. Het vermindert symptomen van rimpels en fijne lijntjes en een uitgedroogde huid. Collageen maakt de huid weer elastisch en stevig

De vitaminesA, C en E zorgen voor een stevige, gehydrateerde en beschermde huid.

Zorg daarnaast voor een SPF in je dagcrème, vanaf maart tot en met september is het verstandig om dagelijks factor 50 te dragen. Maar zorg in de winter ook voor voldoende bescherming.

Do's and don'ts

  • Gebruik milde reinigingen op oliebasis, geen zepen.
  • Voed de huid met de juiste, rijke producten.
  • Zorg altijd voor goede zonbescherming.
  • Stop met roken.
  • Caffeïne, suiker en pittig eten kunnen opvliegers opwekken, dus vermijd dit zoveel mogelijk.
  • Eet dagelijks vette vis zoals zalm, makreel of haring.